vrijdag 16 december 2016

Zij heette Seeta Devis en speelde in de stomme film ...



Voor mijn piepkleine winkeltje in Schiedam, genaamd "Vintagelein", van waaruit ik cultuur een warm hart toedraag, kocht ik afgelopen week een ansichtkaart met een prachtige vintage afbeelding als onderstaand in. Op de kaart staat het volgende:

SITA DEVIS speelt in de nieuwe Indische film D. Emelka "Boeddha, de roeping van een koningszoon" de rol van prinses Gopa. Evenals andere spelers in deze film is zij geen beroepsactrice, maar voor deze rol door den regisseur Frans Osten ontdekt geworden.


Deze film is een stomme of zwijgende film:
Seeta Devis was de eerste actrice op het witte doek in 1929 die de lippen gesloten wist te houden. 
Een film waarin alleen het beeldsignaal voorkomt. Pas in 1929 werd het met de introductie van de geluidsfilm mogelijk om geluid en beeld synchroon af te spelen. ...


Door deze tekst kwam ik er dan ook achter dat de kaart die ik zojuist heb ingekocht bijzonder is. Uit de tijd van de stille film dus.


Onderaan de kaart staat:

"BOEDDHA"

wordt vanaf 
vrijdag 26 maart
vertoond in

THEATER TUSCHINSKI

De kaart is aardig vergeeld, maar de afbeelding prachtig. Ik put er inspiratie uit voor mijn winkeltje, en dan mag ie in de verkoop.

Mijn inspiraties:
Parelsnoeren, rolkussen, mouchon (op voorhoofd) ...en die van jou? Waar denk jij aan bij die tijd? Bij die film? de mode?

En heb jij deze film misschien gezien?

Wist je dat we in S'dam bij Wenneker Cinema Celluloid Classics draaien?

Wist je dat ik evt. de kaart verkoop?

Geen opmerkingen: